POZNAJ SMAK PRODUKTU RODZIMEGO

Twórz go i kreuj z niego!!!

Relacja z warsztatów, które odbyły się 20 kwietnia w Centrum Dziedzictwa Kulinarnego i Turystyki Wiejskiej w Minikowie

Program wspólny – Instytutu Zootechniki PIB z Krakowa;

Szlaku Niech Cię Zakole i Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Minikowie

 

W warsztatach brały udział Panie z Kół Gospodyń Wiejskich oraz młodzież ze szkół kształcących w zawodzie technik usług gastronomicznych z Karolewa i Bielic.
Prowadzącymi warsztaty byli:
Dr Paweł Radomski – koordynator projektu z Instytutu Zootechniki PIB w Krakowie
Piotr Lenart – moderator i koordynator szlaku Niech Cię Zakole;
Błażej Mirota – kuchmistrz Pałaców Ostromecka.

Temat warsztatów: „Poznaj Smak Produktu Rodzimego na przykładzie jagnięciny rasy rodzimej merynos i wrzosówka”.

Realizowane były wg założonego programu:
– Trufla wśród mięs jagnięcina na przedwiośniu – od przekąski do deseru,
– Kompozycja menu piknik w agroturystyce  i wydarzenie plenerowe – równowaga mięsności i jarskości,
– Certyfikacja znakiem jakości Rodzima Rasa jako atut oferty w gastronomii wiejskiej i agroturystyce.

Istotą warsztatów było poznanie walorów PRODUKTU RODZIMEGO – PRAWDZIWEGO – LOKALNEGO – WŁASNEGO i praca na nim, tworzenie z niego…, a nie z obcego, przemysłowego, marketowego.

Uczestnicy podzieleni zostali na zespoły kulinarno-kreatywne: „Kanapkowcy – Zupaki –Zielanie”;  „Kiełbaśnicy – Kotletnicy”;  „Pieroganie”. Pracowali pod kierunkiem ekspertów kulinarnych w zespołach mieszanych: „uczniowie + gospodynie”.

  1. . „KANAPKOWCY – ZUPAKI – ZIELANIE”

Jarsko i dziarsko – łączyli bazę mięsną i jarską; tworzyli z jagnięciny oraz sezonowo dostępnych warzyw/jarzyn, nabiału i ziół. Tworzyli i aranżowali:

  • • Talerz i Stół Rodzimych Smaków złożony z gotowych produktów mięsnych z jagnięciny w otoczeniu jarskich dostępnych na przedwiośniu – wyroby i wędliny z jagnięciny oraz masło, twaróg, jaja – kompozycje z ziołami;
  • • Wykonali zupę ajntopf jagnięcy na przedwiośniu;
  • • Podpłomyki i kanapki – pajdy, sznytki – mięsne, jarskie i półjarskie.
  1.  „KIEŁBAŚNICY – KOTLETNICY” – pracowali na elementach/farszach mięsnych, z różnymi dodatkami –„zakolce” i „wrapy z wiślanej skarpy”.
  • • Aranżowali do podania „kiełbaski i kotlety”: na talerzu, prosto do ręki z pieczywem lub na pieczywie z lokalnym dodatkami;
  • • Wykonali kapustę z brzadem, kapustę z jabłkiem i tymiankiem i ziołami Makowego Lata, jako dodatek do potraw z mięsa danej rodzimej rasy;
  • • Sosy naturalne, własne marynaty i pikle.
  1. PIEROGANIE – NALEŚNIKI – DESER

Ten zespół pracował na mięsie „bigoski z jagnięciny bez kapusty krztyny” w wariacjach pierogowych i naleśnikowych – dobierano kształt pieroga/naleśnika i ciasto do danego farszu.
Wykonano i aranżowano deser – „konfitura jagnięca na pierniku”.

Warsztaty kreatywno-kulinarne miały na celu tworzenie, wdrażanie i promowanie produktów i potraw wykonywanych wyłącznie w oparciu o lokalny potencjał hodowlany ras rodzimych, jak: jagnięcina rasy merynos, wrzosówka, gęś kołudzka, wieprzowina rasy puławska. Tworząc z nich potrawy uwzględniamy sezonowość i czerpiemy z roślinnego otoczenia, niezbędnego do kompozycji menu. Modelowym przykładem regionalnej marki kulinarnej opartej na potrawach i produktach ras rodzimych jest szlak kulinarny „Niech Cię Zakole”. Nie można bowiem wytwarzać produktu lokalnego, nazywać go takim, jeśli powstał z surowca pochodzenia obcego, czy też z chowu przemysłowego albo został wyhodowany bez respektu dla naturalnych cykli rozrodczych oraz sezonowości.
Każdy region, obszar, powiat, gmina, wieś, gospodarstwo powinny dążyć do zagospodarowania własnego potencjału i z niego wpierw czerpać.
 

Relacja: Beata Chełminiak i Piotr Lenart

Skip to content